I år 2016 blev der i Kina lanceret en ny app, som bestod af små, korte dansevideoer, og som hurtigt blev kendt verden over.
I dag er dette sociale medie ikke længere nyt, for med sine over 800 millioner brugere, har de fleste endte hørt eller selv gjort sig bekendtskab med denne app – også bedre kendt som TikTok.
Hos De Digitale Nyheder kan du holde dig opdateret på alle de seneste nye digitale trends og fænomener, om så det er for at finde ud af, hvad der er værd at følge med i, eller for at blive klogere på hvad den online verden nu tilbyder.
I dette indlæg om ‘Hvad er TikTok’, vil vi give dig et indblik ind i det sociale medie fra Kina.
Hvad er TikTok egentligt?
Som vi har nævnt blev appen første gang introduceret i år 2016 i Kina. Det fandt senere vej til Vesten i år 2018, hvor det for alvor tog storm. Så hvad er TikTok helt præcist?
Det er et social medie, hvor du, ligesom du kender det fra Instagram og Facebook, kan intergrere med andre brugere.
Appen består dog hovedsagligt af dens videoer, som optages af individuelle brugere og deles med appens millioner af andre brugere.
Appen er nemlig lavet til at sprede mest muligt indhold ud til flest muligt brugere, så man på den måde kan opnå mange flere visninger end ved andre sociale medier og apps.
TikTok er en blanding af to eksisterende apps, nemlig Douyin og Musical.ly. Måske du har hørt om Musical.ly, for det var TikToks navn førhen.
Det er ikke sikkert du har hørt om Douyin før, det er nemlig den kinesiske TikTok.
Hvad er Douyin, spørger du nok så. Jo, Douyin findes ikke uden for Kina, og er ikke helt magen til TikTok i dens sikkerhed og data. De to er altså lidt forskellige fra hinanden, selvom de er i familie med hinanden og ejet af det samme firma: Bytedance.
Hvad er indholdet på Tiktok?
Indholdet, som er finde på denne app, varierer meget. Fælles for alt indholdet er dog små, relativt korte videoer på op til 60 sekunder.
Du finder alle slags videoer – også nogle mere upassende end andre, hvilket gør at appen har modtaget del klager fra forældre, da du ikke selv vælger ikke hvilke videoer du vil vises.
Man kan blandt andet få fremvist dansevideoer, make-up videoer, videoer om mord historier, om at sammensætte outfits, opskriftsvideoer og meget meget mere.
Hvad er bruger indexet I Danmark på? Herhjemme har appen også taget fart, og har mere end hele 200.000 aktive brugere.
Hvad er dens største konkurrent? Umiddelbart, hvis man ser i forhold til indholdet af appen, er dens største konkurrent YouTube, som vi kender fra begyndelsen af 2005.
Men selv denne har den nyere video app overgået med sine mange brugere og visninger.
Hvad er dens aldersgruppe?
Overvejer du at få TikTok? Den henvender sig mest til aldergruppen 16-24 år, hvis man måler ud for et verdensplan. I Danmark er målgruppen dog en del lavere. Her er de fleste brugere i alderen 9-14år. Dens aldersbegræsning er dog 13+ år.
Så hvad er TikTok? Jo, helt overordent er den et socialt medie, som henvender sig mest til den yngre del af befolkning. Dens indhold er fokuseret omkring videoer, og deling af videoer blandt ens venner.
Vi håber du blevet meget klogere på det sociale medie. Læs med næste gang, når vi gennemgår et nyt digitalt fænomen.
Du kan også læse om phishing mails her. Vores samarbejdspartner arbejder med faldstammer, som du kan læse mere om her.
Få styr på kemisk risikovurdering her, eller polering af bil i København.
Læs om fritstående gaspejs her eller TV Midtvest nyheder.